
Krok w tył
Rajdy, jak każda dyscyplina motorsportu, musi ewoluować. Tę ewolucję, w postaci hybrydowych aut Rally1, obserwujemy teraz na własne oczy. Jednak czy WRC na pewno poszło we właściwą stronę?

Z Barbórką najlepiej na zdjęciach
Z Rajdem Barbórka Warszawska jest trochę tak, jak z rodzinną kolacją wigilijną. Ma być spokojnie, bez stresu i w przyjemniej atmosferze. Jednak wszyscy uczestnicy są na tyle napięci, że prędzej czy później zaczynają się przepychanki, nieporozumienia i frustracje, a mimo uśmiechów i miłych słów, w powietrzu czuć niesmak.

Oni tam jeździli?
Kierowcy będący ikonami swoich zespołów, zaliczali starty w ostatnich ekipach i rajdówkach, w których byśmy się ich spodziewali. Zapraszam Was na zestawienie, przy którym wielokrotnie zadacie sobie pytanie „Oni naprawdę tam jeździli?”.

Jesteśmy zgubieni
Ostatnie tygodnie były dla naszego sportu dosyć ciężkie. Do końca czerwca rajdy samochodowe zdążyły upaść już trzy razy. Za pierwszym razem upadł generalnie cały motorsport, gdy elektryczny McMurty Speirling pobił rekord przejazdu na Goodwood Festival of Speed (notabene należący do innego elektryka). Potem rajdy upadły po raz drugi, gdy podczas Rajdu Safari kenijscy porządkowi, ku […]

Rajdy po ukraińsku
Tak więc zapraszam Was na historie ukraińskich zawodników i zapaleńców tego sportu, którzy ścigali się po drodze mlecznej i mimo wielu przeciwności, z uporem oraz determinacją walczyli, by rozwijać swój rajdowy czempionat. Myślę, że to najlepszy moment, żeby przybliżyć sobie ich historie.

Pora na przygodę
Czyli mój Rajd Monzy 2021 Czas leci piekielnie szybko. Ani to myśl nowa, ani specjalnie odkrywcza, ale przyszła mi do głowy, gdy siedziałem w powrotnym samolocie z Bergamo do Gdańska. Pamiętam jeszcze przecież doskonale, jak dwa lata temu wchodziłem przerażony na moją pierwszą konferencję przed Rajdem Barbórka, a teraz miałem za sobą weekend WRC. Podczas swojej […]

Grupa S(tracona)
Czym właściwie była Grupa S? Dlaczego została odwołana tak późno przez federację? I jaki związek z tymi wydarzeniami ma bezimienny model rajdowego Audi, stojący w fabryce w Ingolstadt?

Zawalczyć o marzenia
To prawda, że mało ostatnio pisałem, więc postanowiłem przybliżyć wam powód, dla którego się tak stało. Otóż w końcówce września pojechałem na polskie eliminacje FIA Rally Star. Wyjątkowo, nie jako dziennikarz, a jako zawodnik. Mogę z całą pewnością powiedzieć, że było to naprawdę ciekawe i budujące doświadczenie. Aczkolwiek, ile bym nie przeżył i czego bym […]

Na nieznanych trasach
Dzisiaj więc odpokutuję te winy i przedstawię Wam pięć kolejnych niecodziennych rajdowych lokacji.
Ad-hoc
Rajdy to przede wszystkim sztuka improwizacji. Improwizacji nie tylko w samochodzie, ale także poza nim. Czasami bowiem to poza odcinkami specjalnymi dzieją się najbardziej stresujące i wymagające nagłego działania rzeczy. Dobry kierowca, czy pilot rajdowy musi być także dobrym mechanikiem, dzięki czemu może szybko diagnozować problemy swojego pojazdu. Załogi podczas zawodów wyposażone są tylko w mały zestaw podstawowych narzędzi i własną kreatywność. Więc […]
Kubica renesansu
Zanim zaczniecie czytać, uprzedzę was, że jest to dosyć unikalny wpis. Odbiega tematyką i długością od większości tekstów, które publikowałem, ale nie poradzę. Jestem z niego w jakiś sposób dumny. Jego historia jest dosyć prosta. Napisałem go na potrzeby zajęć na studiach dziennikarskich. Z tego powodu jest to bardziej “klasyczny” felieton, wzorowany na tych, które […]
Strach przed prądem
Z hybrydami w rajdach jest trochę jak z imieniem “Sebastien”. Irytują wszystkich kibiców, oprócz tych francuskich. Irytacja to jednak dosyć eufemistyczne określenie tego, co dzieje się, między innymi, w naszym kraju podczas dyskusji o elektryfikacji motorsportu. Bardziej pasowałaby “rozpacz”. Wszechobecna fobia pod każdym wątkiem, w którym pojawia się słowo “hybryda” jest tak gigantyczna, że gdyby naukowcy z końca XIX wieku wynaleźli podróż w […]
Do ostatnich metrów
Liczby często mogą mylić w kontekście WRC. Przez czternaście lat byliśmy świadkami francuskiej dominacji dwóch Sebastienów w Mistrzostwach Świata. Na pierwszy rzut oka te sezony, jak również tamte, gdy przez cztery lata rządził Makkinen, mogą wydawać się nudne. Nic bardziej mylnego. Pomimo wielu dominatorów, WRC miało i swoje dramatyczne i mrożące krew w żyłach finały.
Z ziemi polskiej do WRC
11 listopada to jedna z najważniejszych dat dla Polski. Z tej okazji postanowiłem napisać coś o polskich rajdach i załogach, gdyż jak pewnie sami zauważyliście dość rzadko się tu pojawiają. Ten artykuł miałem w głowie już od jakiegoś czasu, a teraz nareszcie mam dobry pretekst żeby go opublikować. Dziś chciałbym przedstawić Wam siedem nazwisk, które […]
Rally alla italiano
W związku z tym, że w zeszłym tygodniu mieliśmy Rajd Sardynii, pomyślałem, iż warto napisać kilka słów o kraju w jakim zawody się odbyły, czyli o Włochach. Tym bardziej z uwagi na fakt, że po raz pierwszy historii możemy mieć dwie rundy WRC na Półwyspie Apenińskim, gdyż zawarcie Rajdu Monzy w kalendarzu jest na ten moment prawdopodobne. Co ciekawe, mimo bogatej […]
Rajdowa matura
Mistrzostwa Świata juniorów, czyli Junior WRC są cyklem, któremu poświęcałem na tym blogu dosyć mało uwagi. Postanowiłem też to zmienić, bo zmagania młodych kierowców skrywają w sobie sporo pasjonujących historii. Krótki kalendarz, cała stawka w identycznych samochodach, ale przede wszystkim walka o swoją karierę, czynią JWRC prawdziwym egzaminem dojrzałości w świecie rajdów. Wystarczy wspomnieć, że […]
“Taczki” od najlepszych
To nie pierwszy raz, gdy pochylam się nad beznadziejnymi rajdówkami. Tym razem chciałem jednak zrobić coś innego i zamiast pastwić się nad “czerwonymi latarniami” stawki, pokroju Skody, czy Seata, miałem intencję pokazać, że nawet te najlepsze, najbardziej doświadczone zespoły potrafiły wypuścić na oesy prawdziwego bubla. Niektóre z nich były zbyt ambitne, inne po prostu złe, a jeszcze inne zmarnowały swój potencjał[…]
Co nie dojeździsz, to dowyglądasz
Przyznam się szczerze, miałem kilka wątpliwości przed napisaniem tego artykułu. Paradoksalnie chyba nawet więcej niż przed tym o PZM. Jest to bowiem temat do bólu stereotypowy dla wszystkich “jutuberów”, vlogerów i innych ludzi z dostępem do mikrofonu, kamery bądź klawiatury. I jako osobę, która starała się tworzyć nieco bardziej unikalne treści, ten typ artykułu budził we mnie jakąś niepewność. Ale z drugiej strony, jeśli i tak nie mamy i nie będziemy przez długi czas mieli żadnych poważnych tematów do opisywania, to czemu nie zająć się czymś luźniejszym. A więc malowania. Jak nic nadają motorsportowi prestiżu i splendoru, a także poczucia wyjątkowości. Zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, że to właśnie barwy w jakie samochód jest pomalowany, bardziej zapisują się w pamięci kibica, niż kształty rajdówki[…]
Rajdy w czasach zarazy
Nie będzie to nic odkrywczego, ani specjalnie oryginalnego, gdy powiem, że sport znajduje się teraz w ciężkim momencie. Większość naszych ulubionych wyścigów, meczy i wydarzeń albo została już odwołana, albo ich przyszłość jest co najmniej niepewna. W całym tym środowisku odczuwa się stagnację. Od ostatniego rajdu Mistrzostw Świata minęły dwa miesiące, od ostatniego wyścigu F1 prawie pół roku, WEC nie wyjechało na tory od 14 grudnia zeszłego roku. Pośród tej pustki pojawiało się jednak światełko w tunelu[…]
Transferowe nosy
Z racji tego, iż ostatnio opublikowałem artykuł o najgorszych transferach WRC, przyszło mi do głowy by tym razem obrócić sytuację o 180 stopni. Wszak nie tylko samymi wtopami i nieudanymi decyzjami człowiek żyje. W rajdowym świecie nie brakuje też prawdziwych strzałów w dziesiątkę i brawurowego stawiania na nietypowych kierowców, którzy jednak odpłacali się za dane im zaufanie. Właśnie im, a także ludziom, którzy ich wybrali, poświęcam dzisiejszy wpis[…]
Niewłaściwi kierowcy w niewłaściwym miejscu
Na początku trzeba sobie powiedzieć jedno. Rynek kierowców w rajdach jest na pewno o wiele mniej dynamiczny i ruchliwy od tego w F1, nie wspominając nawet o piłce nożnej. Nie zmienia to jednak sytuacji, że i w tej dyscyplinie motorsportu zdarzają się mniej i bardziej spektakularne klapy transferowe. Przenosiny do innych ekip generalnie są dość zdradliwą i skomplikowaną sprawą. Właśnie to jest cecha wspólna pomiędzy wszystkimi rodzajami sportu i motosportu. Miejsce w nowym zespole, może otworzyć kierowcy drogę do walki o wyższe cele i umożliwić mu rozwój, lub też doprowadzić tylko do frustracji i niespełnionych ambicji. Czasem nawet (jak przekonacie się po przeczytaniu tego artykułu) jest początkiem drogi do zakończenia kariery i zapomnienia[…]
Związek z betonu?
Nadszedł wreszcie ten moment, który tygryski (a bardziej kibice rajdowi) lubią najbardziej. Właśnie dziś, właśnie teraz, zajmę się Polskim Związkiem Motorowym. Organizacja ta w naszym kraju jest średnio lubiana, co swoją drogą jest takim eufemizmem jak powiedzenie, że Leo Messi jest całkiem niezłym piłkarzem[…]
Pogoda nie sługa
Ekstremalne warunki pogodowe w rajdach to coś do czego wszyscy się przyzwyczailiśmy. Ba, kibice, zawodnicy, a nawet WRC szczycą się tym, że nieważne, czy jest urwanie chmury, śnieżyca czy gęsta mgła, wszyscy wsiadają do rajdówek i pędzą, ile fabryka dała. W związku z tym, że jednak ostatnio mamy sporo przypadków skracanych bądź odwołanych imprez z powodu pogody, czy innych epidemii, to zdecydowałem się przybliżyć wam pięć innych przypadków, w których Matka Natura pokrzyżowała wszystkim plany[…]
Poza utartym szlakiem
Finlandia, Niemcy, Walia, Meksyk, Szwecja, Monte-Carlo – to lokacje, które co roku miejsca w nowym sezonie międzynarodowych cykli mają raczej zapewnione. Kultowe klasyki, z rzeszą wiernych kibiców co roku wylewających się na odcinki specjalne. Czasami jednak nawet najbardziej uznane rajdy potrafią się znudzić, więc co kilka lat FIA zdaje się odbijać w bardziej egzotyczne, niezbadane i mało popularne kierunki.
Asy polskich rajdów
Rajd Barbórki Warszawskiej, który od niepamiętnych już czasów jest uznawany za oficjalnie zakończenie sezonu motosportu w Polsce, jest dla mnie cudowną anomalią. Z całym chaosem organizacyjnym, brakiem informacji, kuriozalnie krótką trasą i dziwacznym rozmieszczeniem odcinków[…]
Szaleństwo na oesie (3/3) – Colin McRae
I tak oto docieramy do końca tej serii artykułów. Gdy ją zaczynałem, pewnie większość z was spodziewała się tej postaci: najsłynniejszego kierowcy rajdowego na świecie – Colina McRae. Biografia, autobiografia, szereg filmów dokumentalnych, a nawet własna seria gier. Co jeszcze można napisać o kimś tak znanym? Być może niewiele nowego, ale mam nadzieję, że przynajmniej będzie to ciekawe{…}
Szaleństwo na oesie (2/3) – Alexey Lukyanuk
Powoli, bardzo powoli, zbliżamy się do końca rajdowego sezonu. Więc z racji tego, iż chciałbym w tym miesiącu zamknąć tą mini serię i przejść do innych tematów, zdecydowałem, że pierwszym wrześniowym artykułem będzie druga część opowieści o szalonych kierowcach. Jej bohatera nikomu nie trzeba przedstawiać, ale z obowiązku dziennikarskiego i tak to zrobię. Przed państwem Mistrz Europy – Alexey Lukyanuk[…]
Szaleństwo na oesie (1/3) – Gigi Galli
Trwa letnia przerwa, a z uwagi na fakt, że dawno nie było żadnych “Rajdowych opowieści” to postanowiłem zapoczątkować mini-serię artykułów. Podczas jej trwania przedstawię wam sylwetki czterech najbardziej szalonych kierowców, którzy mieli okazję startować na rajdowych trasach. Z racji tego, iż za tydzień startuje Rally di Roma Capitale, proponuję żebyśmy weszli już na dobre we […]
Młode Wilki
Finlandia. Kraj, któremu chyba najbliżej do miana ojczyzny rajdów samochodowych. Co roku w sierpniu, przy okazji zmagań w Neste Rally Finland, który nieprzerwanie od 1995 roku jest rundą WRC, przy trasach gromadzą się tłumy lokalnych kibiców liczone w setkach tysięcy. Nie ulega wątpliwości, że sport ten w kraju Finów, a także w całej Skandynawii cieszy […]
Latający Kiwi
“One hit wonder” (z.ang) – “ktoś kto zdobywa popularność, często dzięki tylko pojedynczemu dziełu lub osiągnięciu i jest znany przez krótki okres czasu, tylko dzięki temu jednemu sukcesowi”. Tak właśnie brzmi definicja tego sformułowania, często używanego w przemyśle muzycznym lub sporcie. Czy bohater dzisiejszego artykułu – Hayden Paddon, wpisuje się w tą definicję? Na to pytanie każdy musi sobie odpowiedzieć sam[…]
(Bez)błędny
Norweg był w bardzo podobnej sytuacji co Loeb, obaj zostali umieszczeni obok dawnych mistrzów świata, mając zbierać obok nich doświadczenie oraz uczyć się od nich rajdowego rzemiosła. Ale miało okazać się, że w tym rajdzie i w tym sezonie, to oni położą podwaliny pod swoje własne rajdowe legendy[…]
Słaba płeć?
Była jednak jedna taka kobieta, która w erze najbardziej przerażających rajdówek, pokazała, że ma więcej umiejętności i odwagi niż niejeden facet i stała się główną bohaterką jednej z najbardziej elektryzujących historii w tym sporcie[…]
Jesus Christ, Kris!
Powiedzieć, że oczekiwania wobec Citroena na sezon 2017 były wysokie, to nie powiedzieć nic. Francuski zespół celowo odpuścił zmagania we wcześniejszym roku, by skupić się na zbudowaniu nowego samochodu. Kilka miesięcy przewagi nad innymi zespołami sprawiły, że C3 WRC był często wymieniany jako kandydat do zdobycia wszelkich mistrzostw. Z kierowcami też nie było najgorzej, bo […]
Nieudane podboje
Jak w każdej dyscyplinie sportu i motosportu, są jednak ekipy, które mimo sporych oczekiwań, nigdy do nich nie urosły i przez lata stały się obiektem pogardy i złośliwych uwag, lub po prostu odeszły w zapomnienie. Przed wami 5 najgorszych zespołów w WRC[…]
O jedną zaspę za daleko
W momencie, w którym to piszę trwają przygotowania do tegorocznego Rajdu Szwecji. Wśród gromady kierowców intensywnie testujących swoje rajdówki i starannie robiących opisy tras, są m.in.: Sebastien Ogier, Thierry Neuville i Andreas Mikkelsen[…]
Bitwa Czarnych Koni
Czyli 82 Rajd Monte-Carlo 2014 Sezon 2014 był przede wszystkim sezonem powrotów i wielkich nadziei. Do WRC po 11 latach wrócił Hyundai, tym razem z mocnym zapleczem i celami ambitniejszymi niż walka o 15 miejsce z kierowcami zespołu Skody. Do kalendarza wrócił z kolei Rajd Polski, przerwa w mistrzostwach świata na mazurach, była dłuższa niż […]